Administracja Publiczna
Certyfikacja ISO w Administracji Publicznej
Dlaczego Urzędy wzorem przedsiębiorstw prywatnych decydują się na podjęcie działań zmierzających do wdrożenia systemu jakością? Nie jest to przez nikogo narzucane ani wymagane - tak jak zdarza się w sektorze prywatnym. Jednak proces otoczenia zmusza wszystkie organizacje do zmian. Skuteczne i efektywne zarządzanie jednostką samorządu terytorialnego staje się niezbędnym elementem rozwoju gospodarczego regionów.System zarządzania jakością zgodny z wymaganiami norm ISO 9000 jest stosunkowo prostym narzędziem do zarządzania urzędem, zaś korzyści, jakie niesie ze sobą uporządkowanie organizacji pracy w jednostce są ogromne – szczególnie widoczne jest to w przypadku administracji publicznej, gdyż przyzwyczajenia wyniesione z okresu przed transformacją systemową spowodowały, iż jakość usług świadczonych przez samorządy odbiega czasem od standardów obowiązujących w sektorze prywatnym.
System zarządzania jakością, dobrze wdrożony i utrzymywany daje jednostce administracji wiele korzyści:
- uporządkowanie, przejawiające się w racjonalizacji i przejrzystości procesów,
- wprowadzenie mechanizmów zapewniających dbałość o Klienta i jego pozytywną ocenę świadczonych przez samorząd usług,
- wzrost wiarygodności organizacji ze strony Klientów/Interesantów, budowanie wizerunku urzędu profesjonalnego i przyjaznego dla Klienta,
- podniesienie atrakcyjności regionu dla potencjalnych inwestorów,
- lepszy wizerunek w oczach wyborców – Urząd przyjazny dla Klienta,
- rzetelne udowodnienie ponoszonych wydatków – wzrost wiarygodności wobec decydenta przyznającego środki,
- usprawnienie skuteczności organizacji pracy, obsługi i zarządzania, eliminacja zbędnych lub dublujących się działań,
- gwarancja i polepszenie jakości oferowanych usług,
- poprawa komunikacji wewnątrz organizacji,
- wzrost efektywności i produktywności,
- usprawnienie procedury wdrażania nowych pracowników,
- jasny podział kompetencji i odpowiedzialności,
- ujawnienie rezerw w zasobach i zdolności wytwórczej,
- ciągłe doskonalenie działań instytucji poprzez wprowadzenie wewnętrznych mechanizmów monitorowania i wprowadzania zmian
- prestiżowy certyfikat wdrożonego Systemu Zarządzania Jakością wydany przez niezależną jednostkę certyfikującą, który jest dowodem na świadczenie przez organizację usług na najwyższym, stałym poziomie.
Systemy pokrewne
- System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001
- System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg ISO 27001
- System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
- Model samooceny C
- AF
- System Zarządzania Środowiskowego wg normy ISO 14001
- System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg PN-N 18001
- Inne Systemy